بانک مسکن
بانک مسکن

بانک مسکن

نماز جمعه در قرآن

 قال الله تبارک و تعالی : یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکرالله و ذروالبیع ذالکم خیرلکم ان کنتم تعلمون.

ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که ندا داده شود برای نماز در روزجمعه، پس بشتابید به سوی یاد خدا، و خرید و فروش را واگذارید این برای شما بهتر است اگر بدانید.
براساس آن چه مفسران شیعه و سنی نگاشته اند تردیدی نیست که این آیه در رابطه با نمازجمعه و وجوب آن نازل شده و در بردارنده نکات قابل توجهی است :
1 ـ خداوند مومنان را در این آیه مخاطب قرار داده و از این رهگذر آنان را احترام کرده است .
2 ـ این مومنان اند که از نمازجمعه بهره مندمی گردند چرا که مقتضای ایمان ، عمل به واجبات الهی و سبک نشمردن آن هاست و اهتمام به نمازجمعه و شرکت در آن فوائد فراوانی را نصیب نمازگزاران جمعه خواهد کرد.
3 ـ از نمازجمعه به « ذکر الله » یعنی یاد خدا تعبیر شده و از آن جا که برخی آیات قرآن آیات دیگر را تفسیر می کند و به مصداق آیه شریفه « الابذکرالله تطمئن القلوب » نمازجمعه آرامش بخش قلب های مومنان خواهد بــودو علاوه بر آرامش روحی در دنیا ، می توان به نتیجه اخروی آن که بهشت موعود پروردگار است نیز اشاره داشت .
« یا اینها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی » ای آن که دارای نفس مطمئنه ای ، به سوی پروردگار خود برگرد در حالی که تو از خدا خشنودی و هم خدا از تو ، پس در زمره بندگان من داخل و به بهشت وارد شو .
4 ـ ازمردم خواسته شده به طرف نمازجمعه بشتابید . « فاسعوا الی ذکرالله »
5 ـ از مردم خواسته شده تا کسب و تجارت و کار را رها نموده در نمازجمعه شرکت کنند .
« و ذروالبیع »
6 ـ جمله «‌ ذالکم خیرلکم ان کنتم تعلمون » باز تاکید دیگری بر اهمیت نمازجمعه است و صریحاً اعلام می دارد که ترک کار و کسب و پیشه ، و شرکت در نمازجمعه برای شما بهتر و پرفایده است اگر بدانید و توجه کنید !
7 ـ در ادامه این آیه با تعبیر « و اذا راوا تجاره او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائماً قل ما عندالله خیر » به انتقاد از کسانی می پردازد که پیامبر (ص) و نمازجمعه را رها کرده و به سوی مال النجاره شتافته اند و اظهار می دارد که آن چه را شما از نمازجمعه و از خداوند دریافت می دارید بهتراز لهو و تجارتی است که به دنبال آن رفته اید .
8 ـ جمله « لعلکم تفلحون» نیز بیانگر آن است که از این راه و از طریق اقامه نمازجمعه می توان به فلاح و رستگاری دست یافت .
9 ـ و بالاخره خداوند به لحاظ اهمیتی که برای این نماز قائل بوده ، سوره ای به نام سوره جمعه نازل فرموده ، و در آن به صراحت در چند آیه مردم را به اقامه این فریضه مهم دعوت فرموده است .
نکته : سوره جمعه مدنی است و یازده آیه دارد ، تعداد کلمات آن یکصدوهشتادوتعداد حروف آن هفتصد وچهل و هشت حرف است در تفسیر جامع تعداد حروف آن را نهصد و بیست حرف ذکر کرده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد